Reportage i Smålandsposten

Lessebokretsen har tagit kontakter med Lessebo kommun efter att kommunen tidigare fått flera medborgarförslag om att det ska finnas ängsmark i alla tätorter, bland annat från skolelever. Förslag har tidigare röstats ner av fullmäktige. Kommunen hävdar att det redan finns ängar men vi har inte fått svar på var dessa ängar finns. Kretsen har framfört att det borde finnas ängsmark i varje tätort och att allt gräs inte behöver klippas. Detta är något som skulle kosta mindre för kommunen att sköta än gräsmattor och det skulle gynna den biologiska mångfalden.

Då vi inte fick svar på våra frågor kontaktades Smålandsposten som gjorde ett reportage den 30 april och sedan ett uppföljande reportage den 3 maj med kommunekologen Janne Kolehmainen i Växjö kommun. Han berättade i reportaget om projekt i Växjö kommun som inleddes redan 2018 att förvandla gräsmattor till ängsmark. Det har varit ett lyckat projekt som gett rik blomning som varit bra både för blommor och pollinatörer.